FOUS

HELENA

EVŽEN
LUCIE

HORKÁČ

Helena Šípková

 

 Narodila jsem se v rodině muzikanta. V pěti letech, jak začala hrát hudba,  už jsem poklepávala prstíky o desku kuchyňského stolu. Mým prvním hudebním nástrojem se stává klavír. Za dohledu rodičů jsem s ne přílišnou horlivostí navštěvovala hudebku a cvičila doma, což mi vydrželo do dvanácti let. Zhodnotila jsem to tak, že už umím noty, zahraju si co se mi líbí a to mi stačí. 

  Hudba mne provází celým životem. Zlom nastává v mých třiceti letech o  Filipojakubské noci. Očarovali mne bicí, za které jsem si jen tak ze zvědavosti sedla a chtěla vyzkoušet, jak se na ně hraje.  Šlo mi to dokonce tak dobře, že jsem doprovázela i další muzikanty. "Chci bubnovat!"                                           

  Bratr měl doma "shodou okolností" bicí soupravu. Uběhl měsíc a pod jeho vedením jsem se naučila naučila pár rytmů, co si osvojil v hudebce. Později přijímám nabídku angažmá do kapely Bohemica Indica ve které hraji dodnes.      

  Možná by mi ten základ na bubny stačil do konce života, nebýt kamaráda, který mě upozornil na inzerát: "Kapela Larva hledá bubeníka". Světe div se! Larvíci mě přijali do své rodiny a já se musela naučit opravdu bubnovat.

Kapela Larva pro mě: " Láska na první poslech!"

Lucie Hanzalová 

 Rodiče mi pouštěli vážnou hudbu už když jsem byla v břiše. Věřili, že na mě bude mi přínosem. Součástí domácnosti byla kytara a klavír na které jsem jen tak brnkala po vzoru starší ségry. Po bytě se skoro nepřetržitě rozléhala hudba z gramofonu s velmi pestrou škálou stylů. 

  Příroda byla dalším vlivným spouštěčem. V předškolním věku jsem stála na kopci v Českém ráji, vymýšlela písničky, zpívala je každý den se západem slunce a později vytvářela představení pro širokou rodinu a sousedy. Ke zdokonalení a zesílení hlasu v období dospívání, přispělo mé pastevectví (pasení koz a ovcí na loukách v Jílovicích). 

   Ve druhé třídě jsem se úspěšně dostala do pěveckého sboru, ze kterého mě úspěšně vyhodili. Důvod: Nekontroluje sílu hlasu, přezpívává sbor. Nespolupracuje :D

   Díky přísnému dozoru tatínka, hraju od deseti do patnácti let na klavír. Učitel je ze mě zoufalý. Místo menuetů skládám vlastní písničky a zjišťuji že na mě má tento způsob ventilace ozdravující účinky. Na školní besídce, kde vystupuji už z vlastní tvorbou, si mě všímá několik deváťáků (budoucí punková kapela Exni!to) a díky nim zjišťuju, že mi zpívání docela jde. Uběhlo pár týdnů a já přijímám své první angažmá do kapely RedGraun- Jílovice. 

   V šestnácti už mám první veřejné vystoupení.  Zábavová kapela každým coulem: Kabáti, Olympic, Katapult. Metallica aj. Fungujeme docela dlouho, do mých jedna dvaceti. Máme odehráno dost akcí a zpětně si uvědomuji, jaký to byl skvělý start a škola pro muzikantský život. 

  Je mi dvacet čtyři let a dostávám se do power metalové kapely Warhawk. Za ten rok jsem se naučila dost, ale nebyli jsme pro sebe stvořeni. Pak probíhá několik dalších neúspěšných pokusů zpívat v kapele. 

  Píše se rok 2017. Jsem barmanka v Singer Pub. Venku sedí "zvláštní týpek" se kterým si pak hodně dlouho povídám. Tvrdí že se jmenuje Evžen, že je to kytarista, že má kapelu a hledá zpěvačku. Kontakt nedohledám, jeho už taky ne. 

  2017 o půl roku později. Singer Pub. Končí směna a já, jako obvykle, zpívám Navarovou. K baru letí týpek a řve, že s ním musím zítra na zkoušku (basák Míra Horký), že má kapelu a hledají zpěvačku. Samo sebou, jedu!! Následující den po cestě do zkušebny nabíráme toho "zvláštního týpka" (Evžena) a já vím, že TOHLE je OSUD a já patřím odjakživa a navždycky k Larvě!!


Co pro mě znamená LARVA? 

Takové propojení lidí, osobností a muzikantů, které mi umožňuje svobodně vyjádřit cokoli a jakkoli v hudbě i v životě. 




 


Evžen

  Bylo mi asi jedenáct let. Doma stála stará "španělka" se kterou chodil táta v mládí na čundry. Měla jen jednu strunu a byla v hrozném stavu. Půl roku jsem na tu jednu strunu hrál. Později dostávám struny, kupuju snímače, její tloušťku brousím o polovinu a tak  vznikla moje první "sólovka". Nějaký čas cvičím a prodávám ji. Stačilo přispět ze svého dalších 500 Kčs a jsem hrdým majitelem Jolany. 

 Je mi patnáct. Zakládáme kapelu OKOV. Já, jako zpěvák, Filip Kaňka hraje na basu a Tomáš Dáňa na elektriku. První a poslední koncert - hráli jsme přes lampové rádio a zpívali na mikrofon od kazeťáku. Pokoušel jsem se i nadále založit a rozvíjet kapelu s vlastní tvorbou, ale marně. 

V sedmnácti letech zakládám NEMO. Petr Postl bicí, já zpěv a Filip Kaňka na basu. Kapela v tomhle složení trvala cca tři roky. Vznikla písnička Půlnoční čas - autor P.Postl. Později vznikají písničky: Krásná dívka (napsal jsem jí jako básničku jedné slečně), Kočka, Bohnice. Kapela se zase rozpadá, kvůli tragické smrti bubeníka. 

Ve dvaceti třech letech jsem se přidal do kapely Gallery. Oderháli jsme jeden koncert v Českém Krumlově. Předkapela byla, dnes již známá, skupina Chaozz. Po čtyřech písničkách, nás rozehnali policisté. Akce byla nepovolená :) 

Rok 2012 s Fousem mě seznámil kamarád Lišák. Přivedl ho ke mě na návštěvu, po pár hodinách povídání už měl v rukou kytaru a já ho okamžitě oslovil. Začínáme spolu  zkoušet. Po roce se přidává basák Tlapák, později Ovčák na bicí a Fous se ujímá i zpěvu. Po roce a půl jsme máme první veřejné vystoupení v restauraci Vatikán. Bylo to vynikající, měli jsme plno, ale další koncert už se neudál, krom pár "šolíchů". 

1999 - 2000  hraju v kapele Smutný Karel, bohužel jsem musel skončit kvůli zdravotním problémům. 

  Po delší době mě zase Lišák informuje o inzerci:" Basák hledá kapelu. Heslo: Basa tvrdí muziku". Hned další den volám. "Dobrý den, já volám na základě toho inzerátu, kde hledáte kapelu. Heslo: Basa tvrdí muziku". Ticho. "Já vůbec nevim vo co jde?" Zopakoval jsem znění inzerátu. "Jó, to je pravda, hledal jsem. Ale to už je pár let zpátky a to jsem byl ještě v Praze". Já: " No, tak to asi nebude dobrý. My jsme z  ČB a zkoušíme na Včelné". Na druhé straně telefonu volající vyhrkl: "No ty vole, to mě zajímá, já totiž bydlím kousek odtud!! Tak to mě zajímá. Přijdu se podívat!" Přijel v polorozpadlém Fordu Fiesta, v kufru kontrabas a 25 W kombo. S Mírou přišlo štěstí v mnoha podobách, kdy dal dohromady celou kapelu, udržoval ji, pečoval o ni a to se děje i dnes.